OUR DAY 4:
- 14:00 DOLCE & GABBANA
- 15:15 JIL SANDER
- 20:00 BOTTEGA VENETA
23.09.2023
MILAN FASHION WEEK
OUR DAY 4:
23.09.2023
Bags, Bottega, Birds and Julianne Moore. Reconnecting with nature was the idea at Bottega Veneta this season, metaphorically and literally: the models walked on a catwalk painted with animals, plants and other natural elements.
In an all white room with white fringes hanging from the ceiling Jil Sander presented „Zen Glamour“: big skirts, peplums and lots of sparkle.
Dolce & Gabbana did what they do best: Tailoring and lingerie dressing. And a finale with Naomi Campbell.
OUR DAY 3:
22.09.2023
BOSS move. ‚This is what the work, the office of the future will look like. And we’re showing the clothes to go with it,‘ Daniel Grieder said. The setting was Ai, the clothes quite traditional. Super break!
A pastel army of „Clueless“ worthy looks and a surprise comeback of Claudia Schiffer – that’s so Versace.
Short skirts, long legs, and lots of Jackie Bags: The new Gucci by Sabato de Sarno is all about luxe daywear, easy to wear and to love.
TOD’S
„I WANTED TO SAY GOODBYE WITH BEAUTY“ WALTER CHIAPPONI ABOUT HIS LAST SHOW FOR TOD’S
OUR DAY 2:
21.09.2023
PRADA
Zurück zur Substanz: Von Prada erwartet man erstklassige Qualität und makelloses Handwerk, ist ja wohl klar. Wobei, irgendwie auch nicht. “Von Handwerk wird im Zusammenhang mit Prada nicht so viel gesprochen, jedenfalls nicht so viel, wie bei anderen Häusern”, sagte Raf Simons backstage nach der jüngsten Schau des Labels auf der Mailänder Modewoche. “Wir wollten zeigen, was wir draufhaben.” Und das haben sie. Prada mag Follower und Influencer auf seiner Seite haben, dank seinen Logo-Kleidchen und Kitten-Heel-Sling-Pumps und Nylon-Taschen, und doch darf man nicht vergessen, welch lange und traditionsreiche Geschichte dieses Haus prägt. Das Haus selbst erinnerte daran mit einer Tasche, die an einen Entwurf von Mario Prada, Miuccia Pradas Großvater und Gründer der Marke, von 1913 angelehnt ist. Mario Pradas Neugierde und Reiselust motivierte ihn, die Welt zu bereisen, und auch seine Enkelin beweist bis heute, wie sehr sie Grenzen ausloten, Neues erforschen, zu anderen Gedanken motivieren will.
Diese Saison bedeutet das vor allem, dass das physische Kleidungsstück und die Arbeit dahinter eine größere Rolle spielen als theoretische Ideen und Konzepte. Manchmal will man eben nicht über Mode nachdenken, sondern sich einfach davon verführen lassen: Von den Organza-Kleidern, die wie Seidentücher an einem vorbeiwehten, den Cowboy-Hemd-Interpretationen mit schwingenden Fransen, den dicken Jacken mit abgewetztem Saum zu transparenten Pencil Skirts. Viele Silhouetten und Ideen erinnerten an die Männerkollektion, die bereits im Juni gezeigt wurde, ebenso der Schleim, der von der Decke regnete. Der füllte damals wie heute natürlich die Social Media-Kanäle, ebenso wie der Auftritt der K-Pop-Band Enhypen, die vor der Show massenhaft Fans anlockte und begeisterte Schreie auslöste. Das alles ist unterhaltsam und liefert Gesprächsstoff, doch die Substanz der Mode zehrt nicht von oberflächlichen Show-Effekts, sondern von den Menschen, die sich ihr mit Ergebenheit widmen und mit ihr arbeiten. Einer von ihnen ist Fabio Zambernardi, Miuccia Pradas langjähriger Design Director und ihre rechte Hand, der nun aufhört. Zum Finale der Show trat er mit den Kreativdirektoren auf den Laufsteg und wurde ebenso beklatscht und bejubelt, für sein Lebenswerk ebenso wie für eine extrem gelungene Kollektion.
Foto: Gettyimages
„Recognised ideas, techniques and materials are used differently, approached in uncommon ways. Shifting things, pushing things. It’s about evolving DNA of Prada.“
„Seduction and glamour are still pivotal, but immediacy, ease, and an evident effortlessness come forward. The TOM FORD woman is in control, not afraid to attract attention, comfortable with being under the spotlight, but she does so in a rather uncontrived way. She knows that getting dressed is as much about getting undressed as it is about having fun with clothes.“ Tom Ford without Tom Ford? So good. The debut of Peter Hawkings.
INGA GRIESE’S TAKE ON TOM FORD
40 years of Moschino: it’s time to celebrate! And so the brand invited 4 famous stylists to create collections inspired by the heritage of Franco Moschino. Plus a bonus: A line of T-shirt’s in collaboration with the Elton John Aids Foundation.
Unusual in fashion, but Giorgio Armani thinks that models should smile, spread good mood instead of coolness. What a nice idea!
Max Mara
The 40s are back: Utility Glamour was the theme at Max Mara, where evening dress were made out of workwear fabrics.
INGA GRIESE’S TAKE ON MAX MARA
OUR DAY 1:
20.09.2023
First stop: Fendi. With Supermodel Linda Evangelista in the front row. The set consisted of giant Fendi bags.
Roberto Cavalli
The location of the Roberto Cavalli show looked like a jungle, with green leafy plants hanging from the ceiling. It felt like one too: it was extremely hot inside.
Chefdesigner Fausto Puglisi
ETRO: All about freedom
A Place called Nowhere: this season Marco de Vincenzo let his fantasy take him to a place where there are no rules and everything is possible. Especially when it comes to the mix and match of patterns.
„When I started, I wanted a „Made in Italy“ that you keep forever,“ said Brunello Cucinelli. We say: Mission accomplished.
MONCLER X PHARRELL WILLIAMS
About last night. What a start into our Milan Fashion Week. Pharrell Williams presented his collab collection with Moncler with a special performance by Tobe Nwigwe. A Creative mind Remo Ruffini, Ceo Moncler.
Das Stilmagazin.
Mode, Design, Style & Menschen.